20 utfordringer over 30 dager

 Så eh, jeg leste et sted at det tar ca 30 dager og vende en vane. De skikkelige stygge uvanene (som er vonde og vende. Doh.), er de vanskeligste. Heldigvis er det også noen lettere vaner å skaffe seg. Som f.eks. å ta trapper i stedet for heis. Suksessen av vanevendigen avhenger av om du er klarer å starte prosessen. Det er det vanskeligste. Derfor tenkte jeg dele noen såkaldte “30 dagers utfordringer” med dere. Kanskje dere joiner meg i å prøve på noen? 

1. Ta et bilde hver dag i 30 dager
Hvis du har instagram er jo den en lett måte å dokumentere denne utfordringen på. Jeg har ikke kameraet mitt for øyeblikket, men jeg har vært narsisist for å starte utfordringen. Altså, jeg har brukt webcam.

 

 

 

 

Nå vet du hvordan jeg har sett ut de siste tre dagene. Lucky you.

2. Ta trappene i stedet for heisen. i 30 dager
Det er simpelthen en god vane. Ofte er man også fremme før de som venter på heisen. Det finnes mao svært få gode unnskyldninger for å ta heisen.

3. Skriv en hyggelig “jeg liker dette ved deg”-lapp/mail/melding til noen hver dag i 30 dager.

4. Snakk til en fremmed hver dag i 30 dager
Denne er vanskelig for mange. Det er merkelig hvordan vi etterhvert ikke blir kjent med nye mennesker. Untatt kansje på fylla. Det er alltids lurt å utvide horisonten litt.

5.  Still spørsmålstegn ved èn langvarig livsinnstilling du har hver dag i 30 dager
Hvordan ser du på livet? Hva sier dine fordommer? Hva er et bra menneske? Still deg selv disse spørsmålene. Og vurder det iboende svaret du sitter med.

6. Gå 30 minutter hver dag i 30 dager

7. Prøv en ny oppskrift hver dag i 30 dager
Hvis du vil bli flink på kjøkkenet, så må du øve. Her tipper jeg det kan være lurt med litt forberedelser. Kjøp en kokebok eller ti, også er du godt på vei.

8. Hold deg unna alkohol (og evnt. andre stoffer) i 30 dager

9. Skriv en roman på 50,000 ord – på 30 dager
Det er mange forfatterspirer der ute . De fleste trenger bare en lite dytt for å komme igang. Å skrive en bok på 30 dager er vanskelig – men mulig. Det finnes  faktisk en nettside med mer informasjon om dette. Sjekk det her.

10. Lær deg å tegne et menneskelig ansikt på 30 dager
Du trenger bare å forstå hvordan du søker på youtube for å være godt i gang her. Det ligger nemlig en rekke videoer ute om tegning.

 

11. Se en dokumentar hver dag i 30 dager
OH, man kan snappe opp de mest utrolige ting gjennom dokumentarer. Hvorfor ikke sette seg et mål om å se en hver dag? Kanskje du lærer noe om mye, eller mye om noe. Det avhenger bare av hva slags dokumentarer du velger å se. Det ligger tusenvis på youtube og går vanligvis noen på tv også. Du kan jo f.eks. starte med denne?
 

12. Kjør “mediafaste” i 30 dager
Logg deg ut av facebook, twitter, tumblr osv., ikke se på tv eller les nettaviser. Ja, til nøden kan du jo begrense deg selv til å lese f.eks. 5 blogger. Denne må jo være en av de fem, naturligvis.

13. Les et kapitell i en bok hver dag i 30 dager
Denne kan fungere flott i kombinasjon med nr. 12 – og den kan også være veldig grei for studenter. Å lese er både givende og lærerikt.

14. Velg en uvane du har og kutt den ut i 30 dager
Biter du negler? Legger du deg for seint? Snuser eller røyker du? Forsøk å legge av deg en slik uvane i 30 dager.

15.  Stå opp tidlig hver dag i 30 dager

16. Før dagbok i 30 dager

17. Mediter hver dag i 30 dager

18. Øv på noe du ikke kan hver dag i 30 dager
I likhet med tegning, så finnes det youtube-filmer som tar sikte på å lære deg de mest utrolige ting. Korttriks, sminke- og hårtriks, photoshop-triks. Kun fantasien setter grenser.

19. Ikke spill noen spill på 30 dager
Denne kan være vanskelig, men det er kanskje fint å vite at du klarer deg en månedes tid uten spill?

20. Skriv blogg hver dag i 30 dager
Forsøk å holde en blogg vedlike i en månede. Det er neimen ikke lett å finne tema til så mange poster. Det vil også øve opp fantasi og kreativiteten din, for blogger kan inneholde så mangt.

—-

Håper noen av dere blir med å prøve ut noe av dette. Det kan være interessant  se hva dere får til å gjennomføre!

– Hvilke av punktene på listen kunne du tenkt å utfordre deg selv med?

Legg gjerne med link hvis du vil dokumentere dette på en blogg eller instagram. Jeg har alltid lyst på mer å følge med.

 

5 thoughts on “20 utfordringer over 30 dager

  1. Kan sei ka eg IKKJE blir å gjer, å det er å gå i 30 min kver dag! Skal eg nåkken plass så enten jogger eg eller så kjører eg, å gå, nei det blir førr kjedeligt førr min smak! ^^

    1. Hehe, ser den. Spankulering blir fort kjedelig. Det er likevel en god start for de som bare trener å få inn litt fysisk aktivitet i hverdagen. Det er mange som har veldig stillesittende arbeid. 🙂

  2. Nr 2, 6 og 19 gjør jeg faktisk hver dag. 11 og 13 kunne jeg tenkt meg å gjøre, og 14 i form av å ikke spise sjokolade (ikke lys hvert fall.. mørk sjokolade tells ikke 😉 )

  3. Gjør allerede nr. 2 , 8 (av aldersgrunner) , 13 og 15 (6:30)

    Som hun over meg kunne jeg tenkt meg å prøve å spise sjokolade (14). Ettersom det å holde seg unna tw vil bli en såpass stor utfordring kutter jeg 19 ned til det

    -JR-

    1. Å kutte ut tw kan være en stor utfordring, ja. Du kan jo kombinere den med noe annet på listen da. Så tar det på en måte TW’s tid? 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *