Søvn; Fakta og motivasjon

Folk er glad i søvnen sin. Noen ganger er det fint med en liten påminnelse om hvor viktig søvn er. Eller, ja, rett og slett bare litt ekstra informasjon om temaet. Her er en rekke søvnfakta som beste fall vil gi noen gode tips, men som også kanskje vil gi deg litt bedre samvittighet for å ta en høneblund i ny og nè.

Søvn gjør deg smartere (kilde)

En 60 minutter ettermiddagslur er flott (kilde)
Det kan faktisk gjøre deg mer energisk i 10 timer! Du bør være obs på at du kan oppleve den groggy-følelsen (kjent som søvn inertia) i en halv time etter du våkner. Den slags forekommer nemlig etter 45 minuter med søvn.

 En kort ettermiddagslur er best (kilde)
20, 10 eller til og med 2 minutter med søvn, kan være alt du trenger for å oppleve de mentale fordelene av søvn. Uten å oppleve den groggy følelsen.

– Drikk kaffe før du tar en lur (kilde)
Det tar nemlig 20 minutter før koffeinen kicker inn. Derfor vil du kansje få timet en perfekt 20 minutters lur. Smart, eh?

Ikke få panikk fordi du ikke får sove (kilde)
Det har nemlig en rekke fordeler å hvile også. Du får bl.a. lavere blodtrykk.

En høneblund kan redde livet ditt (kilde)
En flerårig gresk undersøkelse, viste at en 30 minutters lur tre ganger per uke, resulterte i 37% mindre sjans for død som følger av hjerteproblemer.

Ikke sov for lenge (kilde)
Du bør stå opp senest 5 timer før du skal legge deg. Hvis ikke blir det plutselig vanskelig å sove natta gjennom.

– Søvn kan ikke erstattes med sukker (kilde)
Når vi er trette, leter vi nesten instinktivt etter sukkerrik mat. Etter at energien fra maten avtar, ender vi opp trøttere enn i utgangspunktet. Så, dårlig investering der altså.

 – Tennåringer trenger 10 timer søvn i døgnet (kilde)
Ideelt sett trenger du å sove hele 10 timer i døgnet. Det betyr at alle dere som spiller halve natta, egentlig ikke har sjans til å fungere optimalt på skolen.

– Søvn mangel gir økt promille (kilde)
Det er nemlig slik at 3 øl vil ha samme effeten som 6 øl, hvis du har sovet for lite. Dermed vil du måtte forlate festen tidligere hvis du ikke har fått nok søvn.

—-

Fikk du lyst å legge inn ettermiddagslur i dagsplanen fremover? 

4 thoughts on “Søvn; Fakta og motivasjon

  1. – Søvn mangel gir økt promille (kilde)
    Det er nemlig slik at 3 øl vil ha samme effeten som 6 øl, hvis du har sovet for lite.

    WAHAHAHA!!! 😀 Billig fylla! 😎

    1. Hehehe ikke helt da. Du blir jo meget trøtt 😛 Vet ikke om du har merka det, men man oppfører seg litt som om en er full, hvis man ikke har sovet på lenge :p

      1. You don’t say?! Når eg går nattevakter og full skule, så legg eg meg faen ikkje imellom, så kan gå i 3-4 dager med kanskje ein time søvn, du sko hørt å eg rabler som ein anna halvgalen eskimo da a gett! Sover i snitt ca. 4-5 timer natta i ukedagane, og litt meir i helgene da! 😛 Føler meg nesten konstant full! Klager da sjølvsagt ikkje på det da, det er faktisk tilnærma gratis fylla om ein ikkje rekner med utgifter på koffein og sukker da x) Og kor trøtt ein bli speller liten rolle, det er nåkka som kalles å holle augo oppe med fyrstikker, og tvinge seg våken, og det funker! Søvn er overvurdert! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *