Norske Bergie er pro i TrackMania

Se for deg et bilspill hvor all logikk brytes. I sentrum av denne anti-fysikkens lekegrind, står lek med biler og tyngdekraft. Når disse komponentene legges sammen, står du igjen med et spill med “crazy” loops, store hopp og wallrides. For å gjøre det enda bedre er banene som brukes laget av spillerne selv. Fredrik «Bergie» Bergmann (22) er norsk, spiller for team Dignitas og lever av dette spillet; Trackmania.

Bergie mener selv at med eSport øyne, så er ikke hans spillhistorie særlig spennende. Som ung spilte han mye på Nintendo (SNES, Super Nintendo og konsollene som kom senere). Det var først i 2006, da han oppdaget Trackmania. Det var da han startet å spille mye på PC. Siden den gang har han bl.a. vunnet verdensmesterskapet (ESWC 2010) og har deltatt på flere store turneringer.

–  Grunnen til at jeg valgte å fokusere på Trackmania er ganske enkel: Da jeg deltok på mitt første store internasjonale arrangement (ESWC Masters 2008) gikk det opp for meg hvor stort eSport er.

På verdensbasis er det flere millioner som spiller Trackmania – og noen få som også lever av det. Men sammenliknet med de største eSport spillene som LoL, DotA 2 og SC2, er ikke Trackmania stort. Spillets base ligger først og fremst i Europa, med hovedfokus i Frankrike. Bergie er en av de få som gjennom prestasjoner innenfor TM, har blitt sponset av en av verdens største gaming organisasjoner; Team Dignitas. Som følger av dette får han bl.a. dekket reise, hotell og mat og har en månedlig inntekt fra streaming og sponsoroppdrag.

–  Hverdagen min er ganske “standard” for en gamer: Jeg står opp og gjør de vanlige tingene som man gjør om morgenen, spiser frokost, leser nyheter på diverse nettsider og spiller. Det som skiller meg fra mange andre gamere/progamers er at jeg spiller flere spill og ikke bare det jeg er pro i. Dermed går jeg aldri lei av Trackmania og holder motivasjonen oppe.

For å kunne leve av TM har ikke livet til Bergie blitt et none-stop TM-maraton. Når han ikke deltar i turneringer, spiller han nemlig ikke særlig mye TM til daglig. Det blir med 2-3 timer, fem dager i uka, og da gjerne i forbindelse med streamen. Dette balanserte forholdet til spillet, er kanskje noe av årsaken til at Bergies mor har støttet ham gjennom alle hans år som pro-gamer. Støtten kan også ha en sammenheng med at hans mor var med til WCG i Kina i 2009 og fikk se hvor stort gaming er der borte.

–  Siden den tid har hun støttet meg 110% og selv om at hun vil at jeg skal tenke på en fremtid som kanskje ikke vil inneholde gaming,  så støtter hun meg uansett.

VERDENSMESTER I TRACKMANIA
En profesjonell gamer har stort sett en eller to opplevelser som skiller seg ut fra de andre. Noe ekstra stort som skjedde, som endret livet deres og kanskje til og med påvirket deres perspektiv på fremtiden. For Bergie er det to  hendelser som skiller seg ut; 1) Da han vant ESWC i 2010 og 2) Da han kom på 3. plass i WCG i Kina 2009.

–  I ESWC (2010) kom jeg inn i turneringen som en underdog/outsider. De fleste trodde jeg kunne klare top 4 hvis alt stemte for meg, men jeg merket tidlig at jeg kunne hevde meg og kanskje vinne også. Jeg hadde uflaks i Winnerbracket-finalen, men klarte med et nødskrik å komme meg til finalen. Da jeg vant kom det som et sjokk, jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli verdensmester!

Han synes det å bli verdensmester var ekstra stort fordi lagkameraten hans kom på 2. plass og manageres deres var til stedet og opplevde alt på nært hold. Å dele slike prestasjoner med andre som forstår hvor mange timer med trening som ligger bak, er alltid en bonus.

Når det gjelder reisen til Kina og WCG i 2009, så var det ikke 3. plasseringen alene som gjorde opplevelsen stor. Dette var nemlig øyeblikket da «Bergie» for alvor forsto hvor stort eSport er. Spesielt i Asia. Og det var nettopp dette som ga mersmak – ja, og ikke minst motivasjon. Motivasjon til å fortsette med gaming og å trene for å bli enda bedre. En av verdens beste innenfor sitt spill. Han fikk også et ønske å være med på den enorme utviklingen til eSport som idrettsgren. 

EN SPORT I UTVIKLING
eSport har blitt mye større det siste ti-året. Hvis trenden fortsetter i samme rettning, noe alt peker på at den vil, så kommer eSport til å nå nye høyder i tiden fremover. I USA reiser LoL-gamere på idretts-visum, mens de i Danmark er i gang med prosessen for å sidestille eSport med tradisjonell idrett. «Bergie» mener at dette en en god utvikling og håper at vi snart ser det samme skje i Norge.

– Det [eSport] er like mye sport som sjakk, skyting og lignende. Det mentale arbeidet vi legger ned hver dag, og all treningen vi gjør for å bli best, er like mye sport og arbeid som andre idrettsmenn gjør. Jeg skjønner at folk mener det ikke burde kalles sport fordi vi ikke er i bevegelse, men den mentale delen er minst like stor som i “normale” sportsøvelser.

Trackmania som eSport er delt opp i to: Online lag-turneringer (til tider er det også individuelle turneringer) og LAN-events. De fleste turneringene som foregår online har ingen pengepremier, men på events er det noen slanter å vinne.

I de store turneringene spilles det “Cupmode”. Dette er et modus som er veldig spennende å følge med på for tilskuerne. Når man kommer til en viss poenglimit får man en status som heter “Finalist”, og da må man vinne én runde til for å vinne kampen. Det er gjerne på dette tidspunktet at kampen blir snudd på hodet, fordi de andre spillerne kan ta deg igjen og nå finalist-statusen også. Det er altså en tilskuersport uten like.

I likehet med andre eSporter er Trackmania på mange måter komplekst i sin simplisitet. Noen vil kanskje si; Lett å lære, hardt å mestre. For mulighetene til å perfeksjonere skills er høy, men det krever mye trening. «Bergie» forteller at det noen begrep/skills en må kunne for å hevde seg i toppen er bl.a.:

  • Slide (Power, tap, noslide), wallbounce og slowdown. Det er flere forskjellige typer “slide/drift”, men de viktigste er powerslide og “tap”-slide.
  • Powerslide er når man bremser og akselerer samtidig gjennom en sving, og tap-slide funker ved at man trykker raskt inn bremseknappen flere ganger i løpet av en sving.
  • “Noslide” er når man ikke har nok fart kommende inn i en sving og ender opp med å bremse istedenfor. Dette er viktig å unngå for om dette skjer mister man veldig masse fart.
  • Wallbounce er en måte å kjøre gjennom en krapp sving hvor man faktisk kræsjer i veggen med vilje. Man gjør dette i noen tilfeller hvis man ikke har tid til å slide gjennom en sving, men det er en risk man tar fordi bilen oppfører seg forskjellig fra hver gang man kræsjer i veggen.

Trackmania er sett og vis et spill som gir mye rom for kreativitet og individualitet. Derfor er det store forskjeller på hvordan hver spiller oppfører seg i en kamp. Det er også noe av årsaken til at det er spennende å følge med på. «Bergie» mener det er viktig å være stabil og ikke ta for mange sjanser før det er nødvendig.

–  Kræsjer man 4/5 runder så kommer man ikke til å vinne, og derfor velger jeg heller å kjøre kanskje 90% og heller satse mot slutten om jeg virkelig trenger de ekstra poengene.

FREMTIDEN FOR TRACKMANIA
«Bergie» håper at Trackmania og eSport generelt vil fortsette å vokse. Drømmen hans er å kunne leve 100% av gaming, uavengig av om det er i form av spilling som pro-gamer, eller å jobbe som sponsor eller i bransen generelt. Et godt skritt på veien, mener «Bergie», hadde væt om staten en dag griper inn og støtter pro-gamere i en større skala.

For dem som deler «Bergies» drømmer, eller bare ønsker å satse som pro-gamer selv, er det kanskje verdt å merke seg at han også fremhever noen egenskaper som han mener bør være felles for alle pro-gamere.  Først og fremst er det viktig å være ydmyk. Uten fans og sponsorer er du ingenting. Utover dette er det viktig å ha mye tålmodighet og viljestyrke, samt å dyrke evnen til å lære av dine feil.

– Jeg mener det har ingenting å si hvilket spill du er pro i, det viktigste er at du har tålmodighet og en viljestyrke som er sterk. Du må VILLE vinne og være forberedt på å tape, fordi man kan alltid lære av sine egne feil.

One thought on “Norske Bergie er pro i TrackMania

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *